Den imponerande historien om den innovativa Teslapartnern, Panasonic

Teslas batteripartner och trogna anhängare sedan en lång tid tillbaka, Panasonic, fyllde nyligen 100 år. Fokus på innovation och framtidens teknologi är något som genomsyrat företagets sätt att arbeta och grundaren Konosuke Matsushita ledarstil ända sedan starten år 1918.  Häng med och läs mer om det arbete som ligger till grund för företaget som hängivet arbetar med innovation och banbrytande teknologi för att skapa ett bättre liv och en bättre värld.

Panasonic grundades 1918 av Konosuke Matsushita och batteritillverkningen startade redan 1923, när den första batterilampan för cyklar utvecklades, vilket var en riktig revolution för dåtidens användare. Ända sedan detta första enkla batteri och fram till dagens sofistikerade litiumbatterier för elbilar och förnybara energikällor, har Panasonic drivits av innovation

Matsushita var före sin tid även när det kom till sättet att leda sin organisation. En av de okonventionella ledartaktiker som Matsushita gick i bräschen för, var öppenhet och transparens. I början av 1920-talet hade man i Japan stora svårigheter att behålla sina anställda, först på grund av konkurrens mellan företag, senare på grund av den ekonomiska nedgången. Matsushitas filosofi byggde på förtroende och han bestämde sig för att dela affärshemligheter med alla i företaget, även nyanställda, för att bygga förtroende på alla nivåer i organisationen. Det var ett lyckat drag och i slutet av 1922 hade företaget 50 anställda och en ny fabrik. 

Matsushita lyckades också med stor pondus lotsa företaget genom tuffa tider. I stället för att avskeda anställda när lagret växte under den ekonomiska nedgången på 20-talet, sa Matsushita: ”Vi halverar inte produktionen genom att avskeda medarbetare, utan genom att istället låta alla arbeta halvdagar. Vi fortsätter att betala samma löner som de får nu, men det blir ingen semesterledighet. Alla anställda måste göra sitt bästa för att sälja ut lagret”.  Och planen fungerade. De anställda kastade sig in i försäljningsarbetet med stor beslutsamhet och inom två månader var det överskjutande lagret borta och efterfrågan hade återhämtat sig, vilket möjliggjorde att återuppta fullskalig produktion. 

Matsushita ansågs också vara en kämpe för lika rättigheter. Under den stora depressionen tillkännagav han företagets mission: ”The mission of a manufacturer is to create material abundance by providing goods as plentiful and inexpensive as tap water. This is how we can banish poverty, bring happiness to people’s lives and make this world into a paradise.”

Under det sekel som gått sedan starten och med det enorma utbud av innovationer och produkter som förenklat och förbättrat livet för så många är Panasonic fortsättningsvis totalt hängivna uppgiften att ständigt utmana sig själva, förbättra människors liv och hjälpa samhället att göra framsteg i strävan efter ”a better life, a better world”.

Sedan lång tid tillbaka är Panasonic inriktade på att skapa förutsättningar för en mer hållbar planet genom alltifrån att hantera elektronikåtervinning till att optimera battericelltekniken. Som ett resultat av detta har de blivit världsledande inom banbrytande alternativ energiteknik för hållbara, rena energilösningar. 

Med sin Gigafactory 1& 2-partner, Tesla, är företaget redo för ytterligare genombrott inom såväl bilindustrin som inom förnybara energisektorer genom t.ex. Teslas innovativa solenergilösningar. De framtida planerna inkluderar en 10-årig vision som omfattar en mängd olika framväxande teknologier, från Internet of Things (IoT) till robotteknik och AI.

Panasonic har kommit långt under de senaste 100 åren och fortsätter att växa och rapporterar nu ha över 270 000 anställda och en nettoförsäljning på över 65 miljarder Euro  (2018).